Blogs

CRM Systeem

posted by Gijsbert July 8, 2014

Tegenwoordig staat bij veel bedrijven niet meer het productieproces of het product centraal maar de relatie met de klant. Om deze relatie te onderhouden maakt men daarom ook vaak gebruik van een Customer Relationship Management programma, in het kort CRM. Met een CRM Systeem kan men gemakkelijk gegevens verzamelen over de klant om deze klant zo goed mogelijk te kunnen helpen. Men moet hierbij denken aan contactgegevens, verkoop en service geschiedenis, notities van de correspondentie en nog meer. Met deze gegevens kan men een profiel maken van de klant zodat deze zo goed mogelijk geholpen kan worden. Een CRM systeem is dan ook een belangrijk marketing instrument voor bedrijven waarmee ze klanten gericht aanbiedingen kan doen en kan helpen. Eventuele behoeftes zijn makkelijk te achterhalen via dit programma, een klant die namelijk regelmatig product X koopt is misschien ook wel geïnteresseerd in product Y.

Een CRM systeem kan verschillende voordelen hebben. Enkele van deze voordelen zijn:

  • Betere klanttevredenheid
  • Efficientere bedrijfsprocessen
  • Klant staat in het middelpunt

Voor de klant en voor het bedrijf zijn er veel voordelen wanneer men gebruik maakt van een CRM systeem. Enkele bekende CRM systemen zijn:

Efficy CRM
Salesforce
Ciber

Er zijn wel meer dan 200 CRM pakketten beschikbaar, het is belangrijk om eerst eens een longlist op te stellen met alle eisen waaraan het pakket moet voldoen. Vervolgens werkt men naar een shortlist waarna men het beste systeem uitzoekt wat het beste bij het bedrijf past.

Meer van dit